Πέμπτη, 24 Ιουλίου 2014

Κώστας Καρυωτάκης: Το Αγαλμα της Ελευθερίας



Λ ε υ τ ε ρ ι ά, Λευτεριά σχίζει, δαγκάνει
τους ουρανούς το στέμμα σου. Το Φ ω ς σου, 
χωρίς να καίει... τυφλώνει το λαό σου.
Πεταλούδες χρυσές οι Αμερικάνοι, 
λογαριάζουν, πόσα δολάρια κάνει
σ ή μ ε ρ α... το υπερούσιο μέταλλό σου.

Λευτεριά, Λ ε υ τ ε ρ ι ά, θα σ’ αγοράσουν
έμποροι... και κονσόρτια... κι εβραίοι....
Είναι π ο λ λ ά... του αιώνα μας τα χ ρ έ η,
πολλές οι αμαρτίες, που θα διαβάσουν
οι γ ε ν ε έ ς, όταν σε παρομοιάσουν
με το πορτραίτο του Dorian Gray.

Λ ε υ τ ε ρ ι ά, Λευτεριά, σε νοσταλγούνε,
μακρινά δάση, ρημαγμένοι κήποι,
όσοι ά ν θ ρ ω π ο ι... προσδέχονται τη λύπη
σαν έπαθλο του αγώνα... και μ ο χ θ ο ύ ν ε,
και τη ζωή τους εξακολουθούνε,
νεκροί.... που η καθιέρωση τους λείπει

Λευτεριά, Λ ε υ τ ε ρ ι ά σχίζει, δαγκάνει
τους ουρανούς το στέμμα σου. Το Φ ω ς σου,
χωρίς να καίει.... τυφλώνει το λαό σου.
Πεταλούδες χρυσές οι Αμερικάνοι,
λ ο γ α ρι ά ζ ο υ ν, πόσα δολάρια κάνει
σ ή μ ε ρ α.... το υπερούσιο μέταλλό σου.

Μουσική: Λουκάς Θάνου
με τον Αρχάγγελο της Κρήτης...

Sahim Kasem: ΩΣ ΤΟΝ ΥΣΤΑΤΟ ΧΤΥΠΟ



Ί σ ω ς... να στερηθώ και το ψωμί μου
ίσως... το στρώμα ξεπουλήσω και τα ρούχα μου
ίσως.. δουλέψω σκουπιδιάρης, πετροκόπος και χαμάλης
ίσως... να σωριαστώ γυμνός και πεινασμένος

Α λ λ ά... ΔΕΝ π α ζ α ρ ε ύ ω
κι ως.... τον ύστατο χτύπο της καρδιάς μου
α ν τ ι σ τ έ κ ο μ α ι
κι ως τον ύστατο χτύπο... της καρδιάς μου
α ν τ ι σ τ έ κ ο μ α ι.

Ί σ ω ς αρπάξεις απ' τη γη μου...
και την τελευταία σπιθαμή
ίσως.... ταΐσεις στις φυλακές τη νιότη μου
ίσως... μου κλέψεις την κληρονομιά του παππού μου
ίσως... καθίσεις πάνω απ' το χωριό μας... εφιάλτης.

Α λ λ ά... ΔΕΝ π α ζ α ρ ε ύ ω
κι ως.... τον ύστατο χτύπο της καρδιάς μου
α ν τ ι σ τ έ κ ο μ α ι
κι ως τον ύστατο χτύπο.... της καρδιάς μου
Α Ν Τ Ι Σ Τ Ε Κ Ο Μ Α Ι.

Ί σ ω ς... από τις νύχτες μου να σβήσει κάθε φως
ίσως... να στερηθώ της μάνας το φιλί
ίσως... στερήσεις στα παιδιά μου 
καινούργιο ρούχο στη γιορτή
ίσως... στις μέρες μου καρφώσεις το σταυρό

Α λ λ ά... ΔΕΝ Π Α Ζ Α Ρ Ε Υ Ω...
κι ως.... τον ύστατο χτύπο της καρδιάς μου
α ν τ ι σ τ έ κ ο μ α ι
κι ως τον ύστατο χτύπο.... της καρδιάς μου
Α Ν Τ Ι Σ Τ Ε Κ Ο Μ Α Ι.....

Μουσική: Γιάννης Μαρκόπουλος
Στίχοι: Σαχίμ Κασέμ (Παλαιστίνιος ποιητής)
Ερμηνεία: Χαράλαμπος Γαργανουράκης
Δίσκος: Παράθυρο στη Μεσόγειο, 1983

Καρυωτάκης - Είμαστε κάτι ξεχαρβαλωμένες κιθάρες


Κ. ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ: 
Είμαστε... κάτι ξεχαρβαλωμένες κιθάρες
ο άνεμος όταν περνάει, 
στίχους ήχους παράφωνους... ξυπνάει
στις χορδές που κρέμονται σαν καδένες.
Είμαστε κάτι... απίστευτες αντένες.

Είμαστε κάτι... απίστευτες αντένες
υψώνονται σαν δάχτυλα στα χάη
στην κορυφή τους... το άπειρο αντηχάει
μα γρήγορα θα πέσουνε σπασμένες.
Είμαστε κάτι.... απίστευτες αντένες.

Είμαστε... κάτι διάχυτες αισθήσεις
χωρίς ελπίδα να συγκεντρωθούμε
στα όνειρά μας... μπερδεύεται όλη η φύσις
στο σώμα στην ενθύμηση... πονούμε
κι η ποίηση... είναι το καταφύγιο που φθονούμε.
Είμαστε κάτι... διάχυτες αισθήσεις.

Είμαστε... κάτι ξεχαρβαλωμένες κιθάρες, 
..κάτι απίστευτες αντένες, 
...κάτι διάχυτες αισθήσεις
στο σώμα μας μπερδεύεται όλη η φύσις.
Είμαστε... κάτι ξεχαρβαλωμένες κιθάρες.
Είμαστε κάτι ξεχαρβαλωμένες κιθάρες.
Είμαστε... κάτι απίστευτες αντένες.

ΜΠΟΛΙΒΑΡ ΚΡΑΖΩ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ- ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ


 ΜΠΟΛΙΒΑΡ! ΚΡΑΖΩ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ


Μπολιβάρ! Κράζω τ' όνομά σου ξαπλωμένος

στην κορφή του βουνού Έρε,

τη πιο ψηλή κορφή της νήσου Ύδρας.

Από δω η θέα εκτείνεται μαγευτική 

μέχρι των νήσων του Σαρωνικού, τη Θήβα,

μέχρι κει κάτω, πέρα από τη Μονεβασιά,

το τρανό Μισίρι, ω Μπιλιβάρ.

Αλλά και μέχρι του Παναμά, της Γουατεμάλα, 

της Νικαράγουα, του Οντουράς, της Αϊτής, 

του Σαν Ντομίγκο, της Βολιβίας, της Κολομβίας, 

του Περού, της Βενεζουέλας, της Χιλής,

 της Αργεντινής, της Βραζιλίας, Ουρουγουάη, 

Παραγουάη, του Ισημερινού,

ακόμα και του Μεξικού.

Μ' ένα σκληρό λιθάρι χαράζω τ' όνομά σου 

πάνω στην πέτρα, 

να'ρχονται αργότερα οι ανθρώποι να προσκυνούν.


Η μελοποίηση του αγέρωχου Νίκου Μαμαγκάκη 

και η επική μοναδική ερμηνεία 

του αξέχαστου Γιώργου Ζωγράφου. 

Από το δίσκο του 1968 ΜΠΟΛΙΒΑΡ

Μπολιβάρ - Μάνος Χατζιδάκις




"Μπολιβάρ δεν είσαι όνειρο
Είσαι η αλήθεια
Μπολιβάρ είσαι ωραίος, ωραίος σαν Έλληνας

Είσαι του Ρήγα, του Ρήγα Φεραίου παιδί,
Του Αντωνίου Οικονόμου και του Πασβαντζόγλου αδελφός

Είσαι ο λευτερωτής της νότιας Αμερικής
Ένα μονάχα είναι γνωστό, πως είμαι γιος σου."
^
Το 1999.. στο δίσκο «Μάνος Χατζιδάκις 2000 Μ.Χ.»
συναντάμε μια ακόμα πιο σπάνια εκτέλεση 
μ ε λ ο π ο ί η σ η...του «Μπολιβάρ»,
με τον ίδιο τον Χατζιδάκι στο πιάνο να τραγουδάει..

Δευτέρα, 21 Ιουλίου 2014

ΚΥΠΡΟΣ - Μελίνα Μερκούρη - ΕΡΤ ντοκιμαντέρ - 1975



Ένα σπάνιο ντοκιμαντέρ 

για την τουρκική εισβολή στην Κύπρο,

σε σκηνοθεσία... της Μελίνας Μερκούρη (1975)

 που είχε χαθεί.. ψηφιοποίησε 

και παρουσιάσε το 2011... απ'το Αρχείο της ΕΡΤ. 

Μιχάλη Κακογιάννη: Ελληνική Ταινία "Αττίλας '74"



 Αττίλας '74: Ο Βιασμός της Κύπρου, 

είναι ένα βραβευμένο ντοκιμαντέρ του 1974 

από τον Μιχάλη Κακογιάννη 



για την τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974...

Στην μνήμη του Σωτήρη Πέτρουλα


ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ: ΣΩΤΗΡΗ ΠΕΤΡΟΥΛΑ



Σωτήρη Πέτρουλα, Σωτήρη Πέτρουλα
σε π ή ρ ε... ο Λαμπράκης.. σε π ή ρ ε... η Λευτεριά
σε πήρε.. ο Λ α μ π ρ ά κ η ς... σε πήρε η Λ ε υ τ ε ρ ι ά
Μ ά ρ τ υ ρ ε ς... ήρωες... οδηγούνε 
τα γαλάζια μάτια του... μάς καλούνε

Σ ω τ ή ρ η Πέτρουλα, Σωτήρη Π έ τ ρ ο υ λ α
αηδόνι και λιοντάρι.... βουνό και ξαστεριά
αηδόνι και λιοντάρι... βουνό και ξαστεριά
Μάρτυρες... ή ρ ω ε ς.... οδηγούνε
τα γαλάζια μάτια του... μάς καλούνε

Σωτήρη Π έ τ ρ ο υ λ α, Σωτήρη Πέτρουλα
ο δ ή γ α το λαό σου.... οδήγα μας μ π ρ ο σ τ ά
οδήγα το λ α ό σου.... ο δ ή γ α μας μπροστά
Μάρτυρες... ήρωες... ο δ η γ ο ύ ν ε
τα γαλάζια μάτια του.... μάς καλούνε

Σ ω τ ή ρ η Π έ τ ρ ο υ λ α.... Σωτήρη Πέτρουλα....

Στίχοι και Μουσική: Μ. Θεοδωράκης
με την Μ. Φαραντούρη ((Μόσχα 1966)

Τετάρτη, 9 Ιουλίου 2014

ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΝΤΑΣ την ΠΟΙΗΣΗ


"Ο Ποιητής κι η Μούσα του"
Νίκος Εγγονόπουλος

ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΝΤΑΣ την ΠΟΙΗΣΗ 

του P. S. Selley


Δυο τρόπους ακολουθεί ο νους: 
την Λογική και την Φαντασία.
Με την  Λ ο γ ι κ ή... ελέγχονται οι ιδέες
και αναζητείται ο τρόπος 
που συνδέονται μεταξύ τους.
Με την  Φ α ν τ α σ ί α.. επεξεργάζονται οι ιδέες,
χρωματίζονται μέσα στο δικό της φως
και συνδέονται μεταμορφωμένες
 σε μια νέα μορφή.
Η Φαντασία είναι η διεργασία... 
που οδηγεί στην δημιουργία,
την αρχή της σύνθεσης και της έκθεσης 
των ιδεών.

Η Λογική είναι.. το λογίζεσθαι, το σκέπτεσθαι..
η αρχή της ανάλυσης.
Η Λογική 
μελετά και εκτιμά τις διαφορές...
η Φαντασία 
τις σχέσεις και τις ομοιότητες των πραγμάτων.
Η Λ ο γ ι κ ή.. για την Φαντασία 
\είναι όπως το εργαλείο για τον τεχνίτη,
όπως το σώμα για το πνεύμα, 
όπως η σκιά για την ύλη.
Η  Π ο ί η σ η  είναι η έκφραση της Φαντασίας.
Είναι το όργανο που δέχεται
και επεξεργάζεται τα σημάδια,
τις εντυπώσεις 
που προέρχονται από τον εσωτερικό
ή τον εξωτερικό κόσμο,
όπως μια Λύρα που παράγει μ ε λ ω δ ί α 
παίζοντας με τον άνεμο.
όπως ένα παιδί παίζοντας 
εκφράζει με την φωνή του
και τις κινήσεις του σώματος 
την ευχαρίστησή του,
προσπαθώντας να την κάνει να διαρκέσει.

Η Ευχαρίστηση έτσι 
κατοικεί στόν αισθησιασμό,
η Ηθική.. στο συναίσθημα,
η Ομορφιά.. στην τέχνη,
η Αλήθεια.. στη λογική κρίση,
η Αγάπη.. στις Ανθρώπινες σχέσεις.

Π ο ι η τ έ ς... 
είναι εκείνοι που καταφέρνουν
να εκφράσουν  ό λ α  αυτά.
Ένα ποίημα είναι....
 η ιδανική ε ι κ ό ν α της ζωής,
στην απόλυτη αλήθεια της.
Ο ποιητής σαν το αηδόνι τραγουδά
γλυκά στην αυγή της μοναξιάς του.

Ακούνε μ ό ν ο.... 
όσοι μπορούν να συγκινηθούν
και να γαληνέψουν από την μελωδία του,
χωρίς να ψάχνουν το γιατί.
Το μεγάλο μ υ σ τ ι κ ό... 
της ανθρώπινης Ηθικής είναι.. η Α γ ά π η,
η έ ξ ο δ ο ς δηλαδή από την φύση του
και η ταυτοποίηση του εαυτού με την ομορφιά,
οπουδήποτε αυτή υπάρχει: στις ιδέες, στις πράξεις,
σ'ένα πρόσωπο, στον άλλον....
 με ένταση και πληρότητα.

Η  π ο ί η σ η... 
αυξάνει τα όρια της φαντασίας,
τρεφοντάς την με νέες ιδέες,
ικανές να συγχωνευτούν με τις παλιές,
με στόχο μια νέα συγκίνηση, 
μια καινούρια ευχαρίστηση,
τόσο για τον ποιητή 
όσο και για τον αναγνώστη.

Κείμενο που στηρίζεται στο βιβλίο του P. S. Selley: 
"Υπερασπίζοντας την Ποίηση" 
Lunapiena - 2001
^
 DIFENDERE la POESIA

Due modi segue la mente, la logica e la fantasia.
Con la logica si controllano le idee
e si cerca il modo di collegarle fra di loro.
Con la fantasia si elaborano le idee,
si colorano con la sua luce e si collegano
trasformandole in una nuova forma.

La fantasia e' l' "OPERARE" 
che porta alla CREAZIONE,
il principio della Sintesi, 
della Composizione delle Idee.
La logica e' il "RAGIONARE", 
il "PENSARE", il principio dell' Analisi.
La logica studia e valuta le differenze,
m e n t r e... la fantasia le similitudini,
 le somiglianze delle Cose.

La logica per la fantasia
 e' come lo strumento per il tecnico,
il corpo per lo spirito, l'ombra per la materia.
La Poesia e' l'espressione della fantasia.
E' l'organo che riceve e elabora i segnali
e le impressioni provenient
 sia dall' interno che dall' esterno,
c o m e... una Lyra...  
che produce melodia con il gioco del Vento,
come un bambino
 che giocando esprime con la sua voce
ed i movimenti corporei.. il suo piacere,
cercando di farlo durare a lungo....

Il Piacere cosi' abita nella Sensualita',
il Morale nel Sentimento,
la Bellezza nell'Arte,
la Verita' nella Ragione
e l'Amore nelle Relazioni Umane.

Poeti sono quelli che hanno la capacita'
di esprimere tutto questo.
Una Poesia e' l'icona ideale della Vita
 nella sua assoluta Verita'.
Il poeta come un usignolo,
 canta dolcemente nell' alba la sua Solitudine.
Ascolatori sono, S O L O, 
quelli che possono emozionarsi
e calmarsi al suono della sua Melodia,
 senza chiedersi il perche'....
Il grande segreto del Morale Umano è l' A m o r e,
l'uscita cioe' dalla sua Natura
 e l'identificazione del Se
con la Bellezza, dovunque essa sia:
nelle idee, nelle azioni, in un Viso,
nell'Altro.. con intensita' e pienezza.

La Poesia allarga i limiti della fantasia
 nutrendola con nuove idee
capaci di fondersi con le vecchie,
 con lo scopo di una nuova Emozione,
di Un Nuovo Piacere,
 sia per il Poeta che per l'Ascoltatore.... 

Testo scritto dopo la lettura del libro di Selley: 
"DIFENDERE la POESIA" 
Lunapiena - 2001 

Δευτέρα, 7 Ιουλίου 2014

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ: Μαγιακόφσκι



ΜΑΓΙΑΚΟΦΣΚΙ

Ὡ ρ α ῖ ο ς... ἀπ᾿ τὴ θύελλα τῆς βιομηχανίας

ἀεροπόρος τῶν ἡλιόλουστων ἡμερῶν
μεγάλο δάκρυ
ποὺ κατεβαίνει ὡς τὰ χείλη
γιὰ νὰ καίει τὶς ἀθάνατες Μαρίες
ὁ Β λ α ν τ ι μ ί ρ.
Ἴ σ ω ς... ἔπρεπε πρὶν ἀπ᾿ τὴν ἔνδοξη ταφὴ
νὰ φωτίζεται μὲ προβολεῖς ὁ νεκρός του.
Ἴ σ ω ς... ἀξίζει νὰ τὸν βλέπουμε σὰν καταρράκτη
ἀνάμεσα στὴν ὁρμὴ τ᾿ οὐρανοῦ καὶ στὰ δάση.
Ἴ σ ω ς... ἔπρεπε νὰ διευθύνει κοσμοδρόμια.
Πάντως
μ᾿ ἀρέσει ποὺ ἐπίασε τὴν παλιὰ Ρωσία ἀπ᾿ τὰ μαλλιὰ
καὶ τὴν ἔστειλε στὸ διάβολο
θρυμματίζοντας μία κιθάρα στὸ κεφάλι της.
Μ᾿ ἀρέσει ποὺ... δὲν θὰ πεθάνει π ο τ ὲ
γ ι α τ ί... δὲν ξεχώρισε τὴ συμφορὰ καὶ τὴν ποίηση.
Μ᾿ ἀρέσει... γ ι α τ ὶ στάθηκε στὸ ὕψος του
ὁ Β λ α ν τ ι μ ί ρ.
Α ὐ τ ὸ ς.. εἶναι ποὺ ἔδινε στὸν Κουτούζωφ
τὴ μυστηριώδη δύναμη.
Α ὐ τ ὸ ς... εἶναι ποὺ σκύλιαζε πραγματικὰ
γιὰ τὸ μέλλον. Α ὐ τ ὸ ς
ἔλαμπε στὴν κατάλευκη ὁρμὴ τοῦ Οὐλιάνωφ.
Ἀπ᾿ τὴν ἄγνωστη χαραυγή μας, ἀπ᾿ τὰ σπήλαια,
ἔτσι δείχνουν τὰ πράγματα.
Ἡ ζωὴ θὰ πρέπει... νὰ προσχωρήσει μαζί του
ὁλάκερη καθὼς τὴ χάρισε στὴν καρδιὰ τῶν δικαίων.
Ἡ ζωὴ θὰ χρειαστεῖ.... καὶ πάλι τοὺς χαρταετούς.
Ἀπ᾿ τὸ βαρύ του φέρετρο πετάγονταν
πυροτεχνήματα ψηλὰ στὴ νύχτα
κι ἀπ᾿ τὴ βαθειὰ εἰρήνη τῆς σιωπῆς του
ἔβγαινε ὁ καπνὸς τῆς μέσα μάχης. Ἂς εἶναι λοιπόν…
Ἂς εἶναι κι ὁ Βλαντιμὶρ ἕνα σ ύ μ β ο λ ο
ἀνοιχτὸ στὴν εὐτυχία.
Δὲν ξέρω..., βέβαια, τί εἶναι εὐτυχία.
Γνωρίζω ὅμως τὸν ἀ γ ώ ν α γιὰ δαύτη.
Δὲν ξέρω.... τί κρύβει ὁ ἔρωτας.
Γνωρίζω μονάχα
πὼς εἶναι... οἱ ἑξήντα τέσσερες ἄνεμοι.
Γνωρίζω πὼς εἶναι... ὅλες οἱ ἀνατολὲς τοῦ ἥλιου –
τέτοια τύχη
τέτοια τύχη!

ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΟΥΖΟΣ

(Δημοσιεύτηκε στὴν «Ἐπιθεώρηση Τέχνης»,
τ. 146, Φεβρ. 1967, σελ. 133)

Percy Bysshe Shelley



ΑΦΙΕΡΩΜΑ στον αγαπημένο Ρομαντικό Ποιητή
Percy Bysshe Shelley 
(Πέρσι Σέλλεϋ)
που πέθανε από πνιγμό στη θάλασσα στα ανοικτά 
του Λιβόρνο (Livorno - Ιταλία) σαν Σήμερα
στις 8 Ιουλίου του 1822.. σε ηλικία μόλις 30 ετών.
Στενός Φίλος του Λόρδου Βύρωνα Μπάϋρον, 
δημιούργησαν τον "Κύκλος της Πίζας" 
ένα ρεύμα επιφανών Άγγλων, 
Ιρλανδών, και Ελλήνων 
(μεταξύ αυτών ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος, 
στον οποίον ο Σέλλεϋ αφιέρωσε το δράμα του Hellas) . 
- Βαθειά επηρεασμένος από τον Ε π ί κ ο υ ρ ο.. 
ονειρεύεται ένα Κήπο Παραδεισένιο 
όπου δεν υπάρχει αμαρτία.. αλλά μόνο η Χαρά
και η Ευχαρίστηση.. 
(αιώνιες Αγάπες, Πάθος που συμπαρασύρει τα πάντα..)

Θεός του είναι ολόκληρη η Φύση και ο Κόσμος... 
το ΕΝΑ και το ΟΛΟΝ..
που ενώθηκαν στη Μνήμη...
 και βαδίζουν πλάι στην Ανθρωπότητα...

- Οι π ο ι η τ έ ς... έχουν την ε υ θ ύ ν η... 
να υμνήσουν στην ζωή τους
την Παγκόσμια Ποίηση...
με την αναζήτηση του αόρατου μέσω της Ομορφιάς,
της Αίσθησης και της Εμπνευσης!

- Μελέτησε την Ελληνική Φιλοσοφία 
και thn Λατινική Λογοτεχνία... 
και λάτρεψε την Μυθολογία.. 
Η Ε λ λ η ν ι κ ή Σκέψη... ήταν γι'αυτόν.... το εργαλείο
για τη σμίλευση του Εαυτού...

"Ο άνθρωπος μέσα στην κοινωνία δεν αργεί... 
να γίνει ο ίδιος
αντικείμενο των παθών και των ηδονών του... 
κι όσο εμπλουτίζεται ο συναισθηματικός κόσμος... 
τόσο πληθαίνουν κι οι τρόποι του να εκφράζεται... 
Τα λόγια, η εκφραστική κίνηση των χεριών...
οι μιμητικές τέχνες... γίνονται αυτοδίκαια... 
Αναπαράσταση και Μέσον...
μολύβι και εικόνα, σμίλη και άγαλμα.. 
χορδή και Αρμονία..."
έλεγε...!!!